Koncert
by Živý Zlín
Neznámí virtuosové: Trio zobcových fléten Lumae, ZUŠ Bytřice pod Hostýnem, ZUŠ Zlín Jižní Svahy
Cityskapes (2003) je třívětá skladba pro pět trubek amerického skladatele, dirigenta a trumpetisty Erika Moralese (*1966). Každá část představuje karikaturu města „pod mikroskopem“. První, s názvem „Rush hour“, je lehce komická věta zobrazující ranní dojíždění do města. Druhá, „Skyscrapers“ (Mrakodrapy), se pokouší vykreslit vznešenost a velkolepost panoramatu města. Třetí „Rythm of the City“ (Rytmus města), je hudební esejí, která popisuje, jak se město neustále hemží a nikdy není v klidu. Tato poslední věta se vyznačuje neobvyklým perkusivním efektem tvořeným na nátrubek nástroje, který vytváří různé rytmické vzory. Spěchající, rychlé a do sebe zapadající šestnáctinové noty a náhlé pyramidové efekty vytváří vzrušující jízdu, která nenechá posluchače vydechnout.
Rozvětvená rodina Bachů ovládala hudební život ve středním Německu od poloviny 16. až do poloviny 19. století. Pocházela z ní řada městských hudebníků a skladatelů. Mezi nejslavnější patří Johann Sebastian Bach, dovršitel hudebního baroka. Vedle velkých a velkolepých děl napsal i řadu drobnějších skladbiček a tanců, např. Mussette – dudácká píseň.
South Seas je dílem britského pianisty a skladatele jazzové hudby, Christophera Nortona.
Oblíbeným repertoárem řady hudebníků jsou tradiční židovské melodie se svým charakteristickým hudebním nábojem. Písen Az der Rebbe est popisuje všední den běžného Rabína.
Double - dotted Note Blues je skladbou soudobého německého klarinetisty, skladatele a pedagoga Rudolfa Mauze.
Zobcové flétny? Rodina zobcových fléten? Co vše může takový ansámbl hrát? Na tyto otázky naleznete odpověď v následujícím programu. Lumae představí různé druhy a velikosti zobcových fléten a pestrý repertoár od doby renesance až po současnost.
Z období renesance zazní dvě skladby od italského skladatele Vincenza Ruffa, a to La Gamba Basso e soprano a La Disperata z manuskriptu Capricci in musica a tre voci. Pro skladbu La Gamba je typická opakující se melodie v basovém hlase, která se v průběhu skladby přesune do hlasu nejvyššího. Obě skladby zazní na renesační consortové flétny rozdílných velikostí - alt, tenor a bas. Další renesanční skladba s názvem Sit Fast, ve volném překladu Zůstaň pozorný, byla napsána jako hrátka s kompozičními technikami anglickým skladatelem Christophem Tyem. V jednotlivých hlasech se střídají různá označení taktu. V určitých částech tak každý hlas hraje v jiném metru a sjednotí se až na závěrečných kadencích.
Flétnové trio „La Fontegara Amsterdam“ upravilo pro tři altové flétny verzi La Follie. Follie byla v době baroka velice popularní hudební formou, která se vyznačovala svým živým, bouřlivým a bláznivým charakterem. Nejslavnější folliové variace nalezneme u skladatelů Antonia Vivaldiho, Arcangela Corelliho nebo Marina Maraiho. V této úpravě také nalezneme úryvky ze skladeb zmíněných autorů. Také Matthias Maute, soudobý německý skladatel, se ve svém Concertu per tre flauti inspiroval tvorbou barokních skladatelů (např. Georga Phillipa Telemanna, Josepha Bodina de Boismortiera a dalších). Concerto je proto napsáno v barokním stylu. Pomalá věta se vyznačuje hudební formou zvanou Passacaglia, pro niž je typická neustále se opakující basová linka, kterou celou větou provází třetí hlas.
Francouzská barokní hudba je typická svou elegancí a drobnými ozdobnými manýry. V programu je zastoupena dvěma větami ze Sonáty pro tři hlasy od skladatele Antoina Dornela.
Ze současné hudby zazní skladba Kadanza od Willema Wandera van Nieuwkerka. Záměrem autora bylo poukázat na židovský klezmer a gypsy music, skladba však působí velice avantgardním, industriálním a minimalistickým dojmem. Celý program je zakončen izraelskou písní Reach Tapuach (Vůně jablka). Skladba se stala pro Trio Lumae vzpomínkou na nedávný úspěch na mezinárodní soutěži zobcových fléten v Tel Avivu.
Vstupenky za cenu 50 Kč