TRI DCÉRY | promítání filmu
Slovenský režisér Štefan Uher v roce 1962 natočil celovečerní hraný film Slnko v sieti, kterým odstartoval československou novou vlnu. V tomto titulu mimo jiné zúročil své zkušenosti dokumentaristy, nicméně v následujících dílech se přiklonil k metaforickým výpovědím reflektujícím stav tehdejší společnosti i nedávnou minulost.
Příkladem je baladický snímek Tri dcéry (1967), který vypráví o statkáři, jenž své tři dcery poslal do kláštera, aby mezi ně nemusel rozdělit majetek. Jeho plány však naruší kolektivizace, kvůli níž přijde o střechu nad hlavou. Vydává se proto za dcerami, aby u nich nalezl útočiště. Tato aktualizace lidové balady o králi a jeho třech dcerách tak režisérovi posloužila k reflexi kolektivizace i rušení klášterů v 50. letech, ale také k vykreslení pokřivené morálky (nejen) uvnitř socialistické společnosti. V mnohém je tak jeho dílo aktuální i dnes.