Oblíbené

Setkání s autorem výstavy a filmový večer k výstavě Das Leben ist ein Kampfspiel

Přednáška

Setkání s autorem výstavy a filmový večer k výstavě Das Leben ist ein Kampfspiel

by Galerie Kabinet T

24. Ledna
17:00
Galerie Kabinet T, Budova 13, Adresa: Jana Antonína Bati 5637, 760 01 Zlín 1
Vstupné
Zdarma
Tuto akci organizuje externí pořadatel, nikoli Živý Zlín. Dotazy proto směřujte přímo na pořadatele akce.

Setkání s autorem výstavy a filmový večer k výstavě Das Leben ist ein Kampfspiel

Galerie Kabinet T. /továrna Zlín/ 24. 1. 2025 - Setkání s autorem výstavy a filmový večer k výstavě Das Leben ist ein Kampfspiel Setkání s Janem Wölfchenem Vlčkem v 17 hod. Filmová přednáška s ukázkami s Martinem Jirouškem v 18 hod. Růžová Apokalypsa - Bitevní pole filmu Proč vypadají hordy zombie tak dobře? Prošly bitevní zkušeností války ve Vietnamu. Proč natočil František Vláčil tak dokonale Marketu Lazarovou? Vycvičil jej Armádní film. Odkud se vzal hrabě Orlok - Nosferatu? Najali si na něj úspěšného bitevního letce. Co učinil Ejzenštejn se Stalinovu válečnou kořistí? Jaké filmy si promítali čeští legionáři v kino-vlaku na Sibiři? Armádní spojka František Jiroušek vlastnil první televizní licenci. Armáda a válka měly ve filmu vždy hlavní slovo, i když dnes vnímáme kinematografii jako centrum zábavy, tato zábava byla nejprve vykoupena krví svých tvůrců. O tom všem si povíme na další filmově-dobrodružné seanci v Kabinetu T. Mgr. Martin Jiroušek, externí spolupracovník redakce kulturní redaktor, filmový historik, kritik, publicista, specialista na poetiku hrůzy v multimediálních formách

Že je „umění virus“, jak oznamuje heslo na obraze Jana Vlčka, nabízí výtečnou příležitost připomenout si zásadní milníky ve vývoji světové i domácí kinematografie. Bitevní pole v Kabinetu T prošlo v minulém roce zásadní válečnou zkušeností. Postava vojáka připomínající Stalina, sápající se z obrazu jako mohutná Godzilla, tento moment nasnímal ukrajinský režisér Alexandr Dovženko očima Upíra Nosferatu. Všichni, kdo sledují současné filmy, mohli se zatajeným dechem sledovat, jak už ve 20. letech vznikly snímky, při nich současná hollywoodská tvorba vzbuzuje rozpačitý úsměv. Upír je ve své podstatě tajná válečná zbraň uchopená filmaři na nový originální způsob. Mašinérie spolehlivě klape a řinčí i ve 21. století. Golem naposledy obživnul na Ukrajině v roce 2017 při natáčení izraelských tvůrců bratří Pazových. Ještě před ním svou armádu monster jedinečným způsobem vystavělo Německo. Caligari, Nosferatu, Mabuse a další ukázali světu, že armáda není připravena útočit pouze na klasickém bitevním poli. Největší tanková bitva v dějinách československého filmu odjistila animované Kraby, tajnou zbraň, před kterou není úniku, co se však mezi tím odehrálo na Ukradené ponorce? Führer Adolf nabízel post říšského režiséra tvůrci monumentálních snímků a architektovi davu Fritzi Langovi. Dokud nenašel obětavější duši, křehkou Leni. V archivech dodnes spí desítky propagandistických filmů z období říšských dějin. Ve stejném roce, když v kinech řádil Werichův Golem, v armádě formoval neúnavný tankista Josef Škvorecký své legendární Zbabělce, aby nakonec rozpoutal skutečný Tankový prapor jako neřízenou střelu armádní satiry...  Dnes to jsou ovšem zejména mrtví náckové a hajlující zombie. Vlkodlaci, třeste se! Přichází Joseph Conrad a jeho Srdce temnot pohledem jedinečné estetické hrůzy a vůně napalmu po ránu: monumentální Apocalypsa i halucinogenní epilepsie Třetí část noci.

Mohlo by Vás zajímat

Platonovo učení o idejích – přednáška 19. 2. Nová Akropolis, T. G. Masaryka 1281 (budova MSI), Zlín Zobrazit
Top